راهنمای خروج از کشور- وثیقه-مشکل سربازی- ویزا- اقامت - تابعیت- قوانین

راهنمایی برای همه کسانی که در ایران هستند و برای خروج از کشور به صورت دانشجویی سوال دارند

راهنمای خروج از کشور- وثیقه-مشکل سربازی- ویزا- اقامت - تابعیت- قوانین

راهنمایی برای همه کسانی که در ایران هستند و برای خروج از کشور به صورت دانشجویی سوال دارند

ترک تابعیت ایران




ترک تابعیت به معنی خروج از شهروندی کشور مورد نظر است. مثلا یک ایرانی در فنلاند زندگی میکند و تابعیت فنلاند را کسب کرده و هم اکنون هم پاسپورت فنلاندی دارد و هم پاسپورت ایرانی


تصور کنید این فرد دیگر نمیخواهد ایرانی محسوب شود ==> باید ترک تابعیت ایران کند


برخی کشورها (مانند دانمارک یا نروژ یا ...) برای این که فردی به تابعیت کشورشان در بیاید، آن فرد را موظف میکنند که تابعیت کشور قبلی اش را لغو کند. مثلا یک فرانسوی اگر بخواهد شهروند دانمارک شود==> باید تابعیت فرانسوی اش را ترک کند و تابعیت دانمارک بگیرد ==> این فرد دیگر فرانسوی محسوب نمیشود و در فرانسه مانند یک خارجی با او رفتار خواهد شد.



ترک تابعیت ایرانی


ماده 988 قانون مدنی ایران:


اتباع ایران نمی توانند تبعیت خود را ترک کنند مگر به شرایط ذیل :


1- به سن 25 سال تمام رسیده باشند .


2- هیات وزراء خروج از تابعیت آنان را اجازه دهد.


3- قبلا تعهد نمایندکه در ظرف یک سال از تاریخ ترک تابعیت حقوق خود را بر اموال غیرمنقول که در ایران دارا می باشند و یا ممکن است بالوراثه دارا شوند ولو قوانین ایران اجازه تملک آن را به اتباع خارجه بدهد و بنحوی از انحاء به اتباع ایرانی منتقل کنند زوجه و اطفال کسی که بر طبق این ماده ترک تابعیت می نمایند اعم از اینکه اطفال مزبور صغیر یا کبیر باشند از تبعیت ایرانی خارج نمی گردند مگر اینکه اجازه هیات وزراء شامل آنها هم باشد.


4- خدمت تحت السلاح خود را انجام داده باشند .


تبصره الف: کسانی که بر طبق این ماده مبادرت به تقاضای ترک تابعیت ایران و قبول تابعیت خارجی 

می نمایند علاوه بر اجرای مقرراتی که ضمن بند (3) از این ماده درباره آنان مقرر است باید ظرف مدت سه ماه از تاریخ صدور سند ترک تابعیت از ایران خارج شوند چنانچه ظرف مدت مزبور خارج نشوند مقامات صالحه امر به اخراج آنها و فروش اموالشان صادر خواهند نمود و تمدید مهلت مقرره فوق حداکثر تا یکسال موکول به موافقت وزارت امور خارجه می باشد .


تبصره ب : هیات وزیران می تواند ضمن تصویب ترک تابعیت زن ایرانی بی شوهر ترک تابعیت فرزندان او را نیز که فاقد پدر و جد پدری هستند و کمتر از 18 سال تمام دارند و یا به جهات دیگری محجورند اجازه دهد فرزندان زن مـــذکور نیز که به سن 25 سال تمام نرسیده باشند می توانند به تابعیت از درخواست مادر ، تقاضای ترک تابعیت نمایند .



نکته: شما نمیتوانید بدون انجام خدمت سربازی، تابعیت خود را ترک کنید ==> مثلا فردی در آلمان پاسپورت آلمانی دارد و خدمت سربازی هم نگذرانده است==> این فرد نمیتواند تابعیت ایرانی خودش را ترک کند (مگر این که به هر دلیلی ابتدا کارت معافیت یا .... بگیرد و سپس اقدام برای ترک تابعیت کند)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد